Interviu cu Viorica Cărare, Președintele Consiliului Concurenței
Doamna Cărare, anul 2017 a fost unul deosebit pentru Consiliul Concurenței – ați marcat jubileul de 10 ani. Cum a fost acest deceniu?
A fost un drum complicat, dar interesant. în anul 2007 protecția concurenței era un domeniu absolut nou pentru țară, am luat-o de la zero și, pas cu pas, am parcurs calea de 10 ani. Acum suntem o autoritate națională de concurență, deopotrivă cu cele din alte țări europene. Suntem participanți activi și respectați în cadrul Rețelei internaționale de concurență (ICN). în unele domenii, cum ar fi ajutorul de stat, deja noi suntem apți de a oferi experiență europeană. în prezent, Consiliul Concurenței este o instituție solidă și independentă, fiind un arbitru echidistant, care aplică în mod unitar regulile relevante, contribuind împreună cu alte autorități ale statului la dezvoltarea mediului concurențial și promovarea culturii concurențiale. Iar cel mai fascinant aspect al acestui drum este, că el nu are sfârșit. Pe măsura parcurgerii unei etape se deschid altele și mai interesante.
Sunteți unicul conducător al Consiliului Concurenței de la crearea lui și până în prezent. Ați putea să ne spuneți care etape au fost cele mai complicate în istoria instituției?
Activitatea autorității am putea s-o divizăm în trei etape, fiecare dintre ele având anumite probleme, dar, sigur, și rezultate. Prima etapă – 2007-2011 – a fost cea de creare a Agenției Naționale pentru Protecția Concurenței și a echipei. Cel mai complicat lucru la acea etapă a fost formarea și pregătirea profesională a colectivului. Aceasta din considerentul, că în Republica Moldova facultățile nu pregătesc specialiști în domeniul concurenței. A urmat, în 2011-2015, etapa elaborării legislației concurențiale, cu preluarea celor mai bune practici europene. Au fost elaborate Legea concurenței, Legea ajutorului de stat și un șir de regulamente în domeniu. Am beneficiat enorm de suportul colegilor din Uniunea Europeană și, în rezultat, investitorii străini, venind în Republica Moldova, găsesc aceleași reguli de joc concurențiale (aceleași norme legislative) ca și în țările de proveniență. Dar, probabil, cea mai mare provocare este etapa a treia, și anume cea a implementării legislației concurențiale – etapa prin care trecem actualmente. Dificultatea principală constă în faptul, că implementarea legislației trebuie s-o facă nu numai Consiliul Concurenței, dar și multe alte autorități ale statului, mediul de afaceri, societatea civilă. Doar toți împreună, implementând legislația concurențială, putem asigura un mediu concurențial adecvat. în această ordine de idei am elaborat și promovat Programul național în domeniul concurenței și ajutorului de stat, care are drept scop impulsionarea dezvoltării economice prin liberalizarea economiei.
în ce măsură Consiliul Concurenței a reușit să se impună și să facă ordine pe un segment atât de important cum este protecția concurenței?
Evaluarea rolului Consiliului Concurenței în dezvoltarea economiei naționale este imposibilă fără a lua în calcul ambele aspecte principale ale misiunii noastre – prevenirea și contracararea fenomenelor anticoncurențiale. Deși efectul punitiv și descurajant al sancțiunilor aplicate este evident, obiectivul nostru final este totuși protecția și restabilirea mediului concurențial în economie. Practica arată, că cea mai mare parte a încălcărilor legislației concurențiale este cauzată de necunoașterea sau cunoașterea insuficientă a acesteia. Astfel, una dintre principalele activități ale
Consiliului Concurenței este promovarea culturii concurențiale, care are drept scop prevenirea practicilor anticoncurențiale și a acțiunilor de concurență neloială a întreprinderilor, precum și acțiunile sau inacțiunile cu impact anticoncurențial ale autorităților publice.
Pe cât de conștienți sunt agenții economici din Moldova că protecția concurenței e una dintre condițiile de bază într-o economie modernă? Organizați anumite acțiuni cu scopul de a sensibiliza agenții economici din acest punct de vedere?
Cu părere de rău, creșterea nivelului culturii concurențiale este un proces ce necesită ani buni, poate chiar decenii de eforturi susținute. Pentru a implica toate părțile interesate, inclusiv agenții economici în acest proces, am lansat o platformă de discuții și dezbateri a problemelor din domeniu – CompetitionCaFÉ. în cadrul acestei platforme am avut deja dezbateri interesante nu numai cu agenți economici și cu autoritățile statului, dar și cu avocați, executori judecătorești, societatea civilă, jurnaliști etc. Platforma a fost lansată în decembrie 2015 și recent am organizat deja cea de-a
25-ea ediție jubiliară.
Care sunt cele mai grave probleme din domeniul pe care-l administrați și cum pot fi acestea soluționate?
Cu regret, cele mai mari probleme concurențiale există pe piețele reglementate: energetică, farmaceutică, a produselor petroliere, a diverselor servicii comunale, transporturilor, financiar-bancară etc. Noi înțelegem tendința autorităților de reglementare din sectoarele respective, care sunt responsabile în fața societății pentru apărarea și promovarea unor interese publice majore, de a reglementa cât mai strict piețele în cauză. însă noi nu putem fi de acord cu ea, deoarece reglementarea excesivă, de regulă împiedică sau distorsionează concurența. Identificarea balanței corecte între necesitatea unei reglementări de stat și beneficiile concurenței libere pe piețele sus-menționate este unul dintre obiectivele principale ale Programului național în domeniul concurenței și ajutorului de stat, prin intermediul căruia se dorește excluderea reglementărilor excesive și liberalizarea economiei naționale.
în ce măsură legislația este una favorabilă protecției concurenței? Se impun și noi modificări legislative în acest domeniu?
Legislația națională concurențială și a ajutorului de stat este armonizată perfect cu cea europeană. La elaborarea ei am avut parte de suportul experților europeni și am implementat cele mai bune practici și instrumente din legislația europeană. Sigur, că nimic nu este ideal, viața ne impune anumite corectări și realizări. Se modifică și legislația europeană, deci, probabil va fi necesară actualizarea corespunzătoare și a legislației noastre. Pe de altă parte, sunt multe acte normative din alte domenii, care încă nu sunt aduse în conformitate cu principiile concurențiale. Modificarea acestora este prevăzută de documentele strategice naționale. Totodată, noi colaborăm cu Guvernul pentru a preveni apariția unor noi reglementări cu caracter anticoncurențial.
Ce planuri aveți pentru 2018?
Anul 2018 va fi consacrat implementării masive a Programului național în domeniul concurenței și ajutorului de stat. în acest sens am inițiat o platformă de colaborare cu toate autoritățile publice, atât centrale, cât și locale, cu scopul realizării acțiunilor incluse în Program și atingerii indicatorilor planificați, care se referă la deschiderea piețelor către concurență și micșorarea ponderii ajutorului de stat în Produsul Intern Brut.
Cum vedeți domeniul protecției concurenței în RM peste 10 ani?
în 10 ani aș vedea Republica Moldova membru al UE, încadrată inclusiv în sistemul european de protecție a concurenței, cu un mediu concurențial adecvat în toate ramurile economiei naționale. Cu cetățeni prosperi, care vor beneficia pe deplin de avantajele unei economii deschise și competitive. Cu un nivel mult mai înalt al culturii concurențiale atât a mediului de afaceri, cât și a funcționarilor statului, cu intervenție minimă a statului în economie, ceea ce presupune menținerea ponderii ajutorului de stat în PIB de 1%. Cu mult mai puține încălcări anticoncurențiale în economie. Åži, desigur, cu o autoritate de concurență puternică, formată dintr-o echipă foarte bine pregătită de profesioniști, care vor merge și în alte țări pentru a transmite experiența Republicii Moldova în acest domeniu.
Almanah Politic 2017